سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برانچ وعده غذایی ناسالم این روزها

تابحال این جملات به گوشتان خورده است؟

جمعه صبح رفتیم برانچ خوردیم !! یا میای بریم برانچ بزنیم؟! شاید در ابتدا کمی سردرگم شویم اما مطمئنا تمامی ما در زندگی حداقل یک بار برانچ خورده ایم.

تاریخچه برانچ

چاشت یا برانچ وعده غذایی‌ای است ترکیب شده از صبحانه و ناهار که معمولا حوالی ساعت 10 خورده می‌شود اما در روزهای تعطیل ممکن است تا ساعت 3 نیز به طول بکشد. کلمه برانچ ترکیبی از کلماتBreakfast (صبحانه) و Lunch (ناهار) در زبان انگلیسی است و ریشه آن به اواخر سده 1800 و کشور انگلستان بازمی‌گردد و از دهه 1930 در آمریکا نیز شهرت یافته. در خارج از کشور رستوران هایی وجود دارد که فقط مخصوص برانچ است این رستوران ها معمولا از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر دایر هستند و در مواقع نادری افرادی که مجبور نیستند صبح زود بیدار شوند و مایل هستند صبحانه را تا دیروقت صرف کنند و ناهار نخورند از این رستوران ها استفاده می کنند فرق برانچ با کافی شاپ در این است که کافی شاپ ممکن است در 24 ساعت روز باز باشد ولی برانچ تنها در ساعت های معینی باز است و روزهای تعطیل از روزهای پرکار آنهاست.

برانچ در ایران

به تازگی و با پیشرفت تکنولوژی در ایران هم اینگونه رستوران ها بسیار محبوب شده اند و تمامی قشر نوجوان و جوان را به سمت خود کشانده است. این روزها در تهران تعداد این رستورانها که مختص تهیه برانچ هستند به بیش از انگشتان دو دست نمی رسد و تعداد آنها رو به افزایش هست. در دیگر شهرستانها ابتدا منوی برانچ در منوی برخی رستورانها و کافی شاپ ها مشاهده می شد اما به تازگی برخی مکان های مخصوص برانچ در شهرستانها نیز مشاهده می شود. منوی برانچ در ایران با منوی سنتی صبحانه در رستوران ها متفاوت است و طبیعتا دارای موادی است که حاوی فیبر و پروتئین و بعضا چربی بالاتری نسبت به دیگر صبحانه ها است. تخم مرغ سوسیس و ژامبون خوراک لوبیا، انواع املت، انواع پنیر، پنکیک ، کرپ و وافل انواع پیراشکی و ساندویچ و انواع نوشیدنی ها در داخل منوی برانچ های ایرانی جای گرفته اند و طبیعتا از نظر هزینه این وعده غذایی اصلا به صرفه نیست.

یک ساعت در روز برای برانچ

برانچ که ابتدا در انگلستان مشاهده شده بود و سپس به سایر کشورها از جمله آمریکا راه خود را باز کرد هم اکنون محبوب ترین وعده غذایی در کشور انگلستان است و کارمندان اداره ها و دانشجویان و بیش از نیمی از مردم عادی حداقل یک ساعت از وقت روزانه خود را صرف تهیه برانچ می کنند.

برانچ خوب است یا بد؟

ارزش غذایی وعده برانچ با توجه به میزان پروتئین و فیبر و چربی آن بسیار بالا در نظر گرفته می شود اما آیا اینکه می تواند یک جایگزین مناسب برای وعده صبحانه و ناهار باشد هنوز در دست تحقیق است. اما با توجه به پروتئین بسیار بالا و جای دادن یکی از مهمترین وعده های غذایی یعنی صبحانه و داشتن این میزان از کالری می تواند یک عامل مهم برای جذب انرژی روزانه و کمک به رژیم غذایی افراد تلقی شود. اما تحقیق ها نشان می دهد این وعده غذایی نشان از یک عادت بد دارد. هنگامی که دیر هنگام و به دلایل مختلف به رختخواب می رویم و صبح با حالتی کسل و گیج از خواب برمی خیزیم طبیعتا بدن درخواست کالری بالا برای بیشترین انرژی را دارد و اینجاست که برانچ می تواند نقش مهمی را ایفا کند. اما آیا این نوع تغذیه برای بدن ما و همچنین وضعیت اقتصادی ما خوب است؟ می دانیم که موادی طبیعتا چنین خوراکیهایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.  صبحانه های ارزان بسیار برای سلامتی مفید تر ارزیابی می شوند.

هیچی صبحانه نمیشه

تحقیقات نشان داده که خوردن به موقع صبحانه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و هنگامی که ما وعده صبحانه را حذف می کنیم به طبع سیستم گوارشی و عصبی بدن دچار مشکل می شود. افرادی که صبحانه می خورند اکثرا از قند خون نرمال و کلسترول پایین بهره می برند همچنین دارای حافظه کوتاه مدت بهتر در طول روز و هوشیاری بیشتری هستند.

خداحافظی با ورزش : ترک عادت موجب مرض

کسانی که از این وعده غذایی استفاده می کنند طبیعتا شب دیر هنگام به رختخواب رفته و صبح تا دیر هنگام می خوابند یا زود بیدار می شوند و از کم خوابی رنج می برند. این افراد به طبع عملا فرصتی برای ورزش کردن ندارند و تحقیقات نشان داده که ورزش در صبح به شادابی و تندرستی و سلامتی انسانها کمک می کند و حذف ورزش در زندگی روزمره طبعات جالبی به همراه نخواهد داشت.

ضرر به سلامتی، مد شده

این روزها با رشد تکنولوژی و افزایش روز افزون شبکه های اجتماعی و استفاده ناسالم از این ابزارها نوجوانان و جوانان به سمت عادتهای اجتماعی بدی سوق پیدا کرده اند و با تقلید کورکورانه و مصرف غذاهای ناسالم سعی در تهدید سلامتی خود دارند. برانچ نیز یکی از این عادتهای بد غذایی است که این روزها در بین افراد جامعه باب شده است. اما همانطور که از شواهد و قرائن پیداست این وعده نمی تواند جایگزین سه وعده اصلی غذایی شده و مصرف روزانه آن موجب به خطر افتادن سلامتی و ززندگی افراد خواهد شد.