سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صبحانه مهمترین وعده غذایی است، اما چرا؟

محققان می‌گویند یک راه خوب برای کاهش وزن این است که صبحانه را بزرگترین وعده غذایی خود در روز قرار دهید، البته اگر دوباره هنگام نهار و شام به همان میزان نخورید.

مادر درست می‌گفت: صبحانه واقعاً مهم‌ترین وعده غذایی در روز است.

این مسئله نتیجه‌گیری مطالعه اخیراً منتشر شده‌ای است که جهت تعیین تأثیر وعده‌های متناوب و منظم بر تغییرات توده جرم بدن (BMI) طراحی شده است. در اینجا برخی از یافته‌های محققان آمده است:

برای این مطالعه اخیر، محققان 7 سال به مشاهده عادات غذایی بیش از 50 هزار نفر که 30 سال به بالا داشتند پرداختند.

آنها داده‌هایی در مورد تعداد وعده‌های خورده شده در هر روز، طول زمانی که طی شب غذا خورده نمی‌شد، جمع‌آوری کردند. سپس به جستجوی الگوهای رفتاری همانند پرداخته و آنها را در یک گروه قرار دادند.

بعد از تطابق عوامل سبک زندگی و آمار، محققان متوسط تغییرات BMI را برای هر گروه محاسبه کردند، نویسندگان مطالعه بر اهمیت خوردن صبحانه تأکید کردند.

نویسندگان نوشتند: نشان داده شد افرادی که وعده صبحانه نمی‌خورند، احتمال چاقی و ابتلا به بیماری‌های مزمن مربوط به چاقی برایشان افزایش می‌یابد. مطالعات ما به این مسئله، شواهدی افزود، آنها نتیجه گرفتند که اگر کمتر بخورید، چاشت کمتر مصرف کنید و وعده صبحانه بزرگترین وعده شما باشد، احتمالاً وزن بیشتری را نسبت به زمانی که این کارها را نکنید کم خواهید کرد. این مطالعه به برخی از توصیه‌های پزشکی متخصصان به بیماران اعتبار بخشید.

نگرانی‌هایی وجود دارد

دکتر دیوید کاتلر، پزشک خانواده در مرکز سلامت سنت جان کالیفرنیا، باورهای خود را را با Health Line به اشتراک گذارد. کاتلر اخطار می‌دهد به هر حال، نگرانی‌هایی در مورد این مطالعه دارد.

مسئله این است که این مطالعه بر روی جمعیت انتخاب شده بوده است، در این مطالعه با افراد بسیار سالم در ارتباط بودید و به نوعی نتیجه‌گیری برای تمام جمعیت سخت است.

کاتلر اشاره می‌کند: به عنوان مثال 93 درصد افراد در مطالعه صبحانه می‌خورند. این مسئله در حالی است که در این مطالعه تنها 5 درصد شرکت‌کنندگان دیابت داشتند، کاتلر اعتقاد دارد نزدیک به 20 درصد بیمارانش دیابت دارند.

به همین صورت کاتلر گفت: اختلافی مشابه هنگام استفاده از تنباکو (1 درصد در مقابل 15 تا 20 درصد)، مصرف الکل (10 درصد در مقابل 75 درصد به بالا) نسبت به کل جمعیت مشاهده شد. همین طور به عنوان بزرگترین وعده غذایی روز، تنها 37 درصد شرکت کنندگان مطالعه ابراز کردند که بزرگترین وعده آنهاست.

او گفت: پس شما در ارتباط با نوعی جمعیت انحرافی بودند و این مسئله نتیجه‌گیری برای کل جمعیت را مشکل می‌کند. کاتلر اعتراف کرد که: این مطالعه، حقیقتی را بیان می‌کند که خوردن کالری‌ها در اوایل روز و مخصوصاً خوردن صبحانه و پرهیز از خوردن نهار بزرگ، احتمالاً برای کاهش وزن سالم و خوب است.

او هشدار داد: به هر حال، به یاد داشته باشید، مقدار وزنی که در این مطالعه پیرامون آن صحبت شد خیلی کم است.

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی است؟ - فیتنس پرو

افراد دیابتی و سایرین توجه کنند

سارا دیل، پزشک و سیلیج جورندال، فوق لیسانس، هر دو مدرک تغذیه از مرکز پزشک اورنج کوست مموریال کالیفرنیا دارند. آنها نیز در مورد جمعیت انحرافی مطالعه نگران بودند.

دیل به Health Line گفت: با بیماران دیابتی و سایر بیمارانی که در بیمارستان دیدیم، نمی‌توانیم فقط سه وعده غذا بدون وعده‌های منظم کوچک را توصیه کنیم.

جورندال به Health Line گفت: من فکر می‌کنم افرادی که فرصت نگاه کردن به مطالعه و فکر کردن به چگونگی استعمال آن برای خودشان را ندارند، دنبال کردن این روش می‌تواند فشار زیادی بر بدنشان جهت هضم غذای زیاد در صبح وارد کند.

او ادامه می‌دهد: این شامل دریافت انسولین و حرکت دادن همه شکر به سلول‌هاست. کاتلر نیز بر همین نگرانی‌ها تأکید کرد. او گفت: نتیجه‌ها مناسب افرادی از جمعیت که با آنها در ارتباط بودید، هستند. اگر با جمعیت دارای اضافه وزن در ارتباط باشید، آنها نیاز به کاهش کالری در رژیم غذایی و پیروی از رژیم غذایی سالم‌تری دارند.

علاوه بر این، اگر با بیماران کلسترول بالا یا دیابتی، یا بیماران با فشارخون بالا در ارتباط باشید، آن نتیجه‌گیری‌ها باید با آن جمعیت خاص و مشکل سلامتی آنها مرتبط باشد.

جورندال یادآور شد که گاهی وقتی با بیماران در بیمارستان صحبت می‌کنیم، آنها نمی‌دانند کالری چیست یا چه مقدار کالری در طی روز نیاز دارند. جورندال جهت مقیاس‌بندی نیاز برای راه‌حل‌های فردی یک مثال زد، اگر فردی بخواهد در یک هفته یک پوند (تقریباً نیم کیلوگرم) کم کند باید 3500 کالری از رژیم خود بکاهد.

همچنین اگر رویکرد فردی بیشتری مدنظرتان باشد، چه معنی دارد؟ او می‌گوید: اگر فردی با قد 6 فوت و 2 اینچ هستید و برای حفظ وزن خود به 2500 کالری نیاز دارید پس با خوردن 2000 کالری در روز طی یک هفته یک پوند کم می‌کنید. این مطالعه به تأثیرات مثبت روزه‌های متناوب اشاره می‌کند.

داده‌ها، کاهش شدیدی در BMI را هنگام مصرف یک صبحانه بزرگ و یک نهار سبک‌تر و سپس نخوردن تا روز بعد نشان می‌دهد.

کایلر می‌گوید: در کل وقتی روزه می‌گیرید، بدن شما فکر می‌کند گرسنه هستید و متابولیسم بدن تغییر می‌کند. بیشتر مطالعات، کاهش وزن را چه به علت نخوردن در طی شب یا روزه گرفتن طی چند روز هفته نشان می‌دهند.

خوردن متفکرانه

کایلر می‌گوید: آنچه که باید از آن پرهیز کنید این است که بعد از گرسنگی کشیدن، بدن مشتاق به خوردن زیاد و زیادتر است، پس آنچه باید انجام دهید کنترل ورودی رژیم شماست، و کنترل ورودی یعنی دقت و تفکر بیشتر در مورد آنچه می‌خورید.

Health Line از کایلر در مورد مکمل‌های رژیمی ‌می‌پرسید و اینکه آیا در طی روزه‌داری افراد باید مکمل مصرف کنند یا نه. کایلر پاسخ داد: مسئله‌ای که در مورد مکمل‌ها وجود دارد این است که افراد با رژیم غذایی مناسب نیازی به مکمل ندارند. او گفت اگر حداقل 5 وعده میوه و سبزی در طی روز می‌خورید همه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازتان را دریافت کرده‌اید.

استثنائاتی وجود دارد

به عنوان مثال برخی زنان باید مکمل کلسیم دریافت کنند یا افرادی که کمتر در معرض تابش خورشید هستند باید مکمل ویتامین D مصرف کنند.