سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کمبود آهن چیست؟

زمانی که میزان آهن موجود در بدن افراد کمتر از سطح استاندارد باشد، شاهد پایین آمدن سطح گلبول‌های قرمز در خون خواهیم بود. علت این است که هموگلوبین‌های موجود در خون به وسیله آهن ساخته می‌شوند و در صورت نبود این هموگلوبین‌ها، عملکرد رساندن اکسیژن به بقیه قسمت‌های بدن دچار مشکل می‌شود.

این قضیه می‌تواند به مشکلاتی مانند اختلال در عملکرد عضلات بدن بینجامد. معمولاً کمبود آهن به دلیل عدم دریافت آهنِ کافی در رژیم غذایی به وجود می‌آید. رژیم‌های غذاییِ غیر اصولی، افزایش نیاز بدن به آهن در دوران بارداری یا قاعدگی در خانم‌ها، خونریزی داخلی و بیماری‌های التهابی روده و… از جمله دیگر دلایل کمبود آهن در بدن به شمار می‌روند.

داروهای زیادی وجود دارند که استفاده از آن‌ها علاوه بر تامین آهن بدن شما می‌تواند روند جذب آهن توسط بدن را نیز تقویت کند. داروهایی مثل شربت سیموگلوبین و قطره آهن فروزومال برای مقابله با اختلال کمبود آهن توصیه می شوند. با این حال باید ابتدا بتوانید علائم این مشکل را تشخیص داده و سپس اقدامات لازم برای تامین آهن مورد نیاز بدن را انجام دهید.

 

علائم کمبود آهن در زنان و مردان چیست؟

کمبود آهن علائم و نشانه‌های گسترده‌ای دارد، اما داشتن یک یا چند مورد از این علائم نمی‌تواند دلیل قطعی بر کمبود آهن در بدن باشد. بهترین و مطمئن‌‌‌ترین راه برای اطلاع از اینکه کمبود آهن دارید یا خیر، مشورت با پزشک و انجام آزمایش‌های مربوطه است. رایج‌ترین و شایع‌ترین علائم کمبود آهن در زنان و مردان عبارت است از:

 برای درمان کم خونی چه بخوریم؟

  • تنگی نفس: زمانی که بدن فرد دچار کمبود آهن شده باشد، خون توانایی انتقال اکسیژن به سراسر بدن را ندارد و عضلات اکسیژن لازم برای فعالیت را دریافت نخواهند کرد. همین موضوع باعث می‌شود نیاز به تنفس افزایش یابد و فرد به تنگی نفس دچار شود.
  • رنگ پریدگی: رنگ پریدگی در صورت و همچنین به طور خاص در قسمت‌های داخلی و پایین پلک‌ها یکی از علائم شایع کمبود سطح آهن در بدن است. در چنین حالتی گلبول‌های قرمز کارایی خود را از دست داده‌ و در نتیجه رنگ پوست در بعضی قسمت‌ها از دست می‌رود.
  • خستگی بیش از حد: در بدن افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، اکسیژن رسانی به قسمت‌های مختلف دچار اختلال می‌شود. در نتیجه احساس خستگی بیش از حد در بدن آن‌ها به وجود می‌آید.
  •  تپش غیرعادی قلب: نرسیدن اکسیژن مورد نیاز به بخش‌های مختلف بدن و به‌خصوص ماهیچه‌ها باعث می‌شود که قلب فعالیت شدیدتر از خود نشان دهد تا این کمبود را جبران کند. این اختلال باعث می‌شود ضربان قلب فرد غیر عادی گردد و در طولانی مدت مشکلات قلبی را نیز به همراه داشته باشد.

برای ادامه مطلب کمبود اهن به سایت مجله سلامت بروید